Tavoitetta riittää...





maanantaina, maaliskuuta 28

Tavoitteiden päivitystä

Takana on kohta 4 kuukautta tätä "uutta elämääni" eli laihdutusyrityksiä ja kunnon kohotusta. On ehkä aika päivittää tavoitteet ja katsoa mihin olen tullut.
Koko homma alkoi "virallisesti" 6.12.2010 ja painoin silloin 93 kiloa. Tänä aamuna vaaka näytti 84,8 kg --> pudotusta siis 8,2 kg. Pikaisen laskutoimituksen tuloksena pudotusta on ollut 0,5 kiloa/ viikko.
Koska näköjään tämä on se tahti millä pystyn painoa pudottamaan, niin lasken myös tavoitteet puolen kilon mukaan (= 2 kg/ kk).

Paino maaliskuun lopussa 85 kg
Paino huhtikuun lopussa 83 kg
Paino toukokuun lopussa 81 kg
Paino kesäkuun lopussa 79 kg

Koko vuoden pudotustavoite on 20 kg, joten tuo olisi juuri oikea vauhti.

Liikuntojen suhteen olen edistynyt seuraavasti: Ostin vuoden jäsenyyden kuntosalille. Olen käynyt salilla melko vähän, mutta olen löytänyt jumpat. Olen käynyt bodypumpissa ja spinningissä, myös yksittäisiä kokeiluja muidenkin jumppien suhteen on ollut. Olen myös saanut itseni lenkille (juoksumatolle tai ulos) paremmin kuin ennen tätä projektia. Olen liikkunut keskimäärin 2-3 kertaa viikossa. Jonain viikkona enemmän, joskus vähemmän. Olen kuitenkin löytänyt liikunnan ilon ja jäänyt koukkuun siihen hyvänolontunteeseen treenin jälkeen.

Tavoitteita liikunnan suhteen:
- jaksan juosta (lue: hölkätä) tunnin putkeen, matkan pituudella ei väliä
- lisään hieman liikuntakertoja viikkoon
- etenkin pitkäkestoista aerobista pitäisi harrastaa enemmän

Näillä tavoitteilla siis kohti kesää! Käytännössähän tuo tarkoittaa paljon lenkkeilyä ja tarkkailua syömisten suhteen. Ei kuitenkaan tiukkapipoista vahtaamista :)
Tälle päivälle varattuna bodypump. Ohjelma on flunssailuni aikana vaihtunut, joten kirjoittelen myöhemmin fiiliksiä uudesta ohjelmasta.

Tsemppiä kaikille omien tavoitteiden kimpussa taisteleville!

sunnuntaina, maaliskuuta 27

Lenkkikauden aloitus

Auts. Pitkän tauon jälkeen sain itseni lenkille ja nyt maksan tästä tauosta kipeillä jaloillani.
Hölkkäsin puoli tuntia putkeen, mikä on mahtavaa. Hölkän jälkeen jatkoin reippaalla kävelyllä toiset puoli tuntia. Tämän tunnin session aikana etenin vaivaiset 6 kilometriä.
Olen kyllä ihan ylpeä itsestäni, koska flunssa vaivaa vielä hieman. Yksin ja niistin koko lenkin ajan, mikä hankaloitti tietysti "suoritustani".
Tästä on hyvä jatkaa lenkkikunnon kehittämistä. Ultimate goal on tunnin yhtäjaksoinen hölkkä. Matkan pituudella ei ole merkitystä. Jostain olen vaan iskostanut päähäni ajatuksen, että tunnin yhtäjaksoinen hölkkä kertoo hyvästä peruskunnosta??
Mene ja tiedä, mutta tavoitteita on hyvä olla.

perjantaina, maaliskuuta 25

Missä mun treenimotivaatio? Voit tulla jo takasin!

Nyt alkaa tilanne olemaan sellainen, että vatsataudit ja flunssat alkaa olemaan selätettyjä vaivoja. Hieman vielä nuha ja yskä kiusaa, mutta alan kuitenkin olemaan taas voimissani. Mutta mihin on mennyt mun treenimotivaatio? Tule takaisin, kiitos.
Olen ollut nyt melkein kaksi viikkoa treenitauolla ja sinä aikana motivaatio on kadonnut jonnekin. Monet hehkuttaa blogeissaan, että viikon tauon jälkeen on pakko päästä salille ja jumppaan hikoilemaan. Minulle ei tuollaista himoa ole tullut. Minun kroppani on ilmeisesti tottunut tähän lepäämiseen ja hoksannut, että tämänhän on mukavaa. Mitä kauemmin olen poissa salilta, sitä vaikeampi minun on sinne palata.
Kokoan itselleni tähän joitain motivaationiksejä, että pääsisin taas treenaamisen makuun.

Kuntosali:
- ei ole pakko rehkiä isoilla painoilla tai tuntia putkeen- flunssan jälkeen on aloitettava kevyesti ja ihan oman fiiliksen mukaan. Puoli tuntiakin on parempi kuin ei mitään
- jos sali ei nappaa, voit siirtyä vaikka juoksumatolle- aloita tauon jälkeen fiiliksen mukaan ja rennosti
- voit palkita itsesi salin jälkeen solariumilla tai infrapunasaunalla

Jumpat:
- pumpissa on ohjelma vaihtunut- vaihtelua entiseen + uudessa ohjelmassa on sikahyvät biisit
- voit laittaa aluksi pienet painot
- spinningissäkin voit ottaa rennommin- vastuksen päätät sinä itse

Lenkkeily:
- lataa uutta lenkkeilymusaa
- lähde lenkille aurinkoisella ilmalla (hei missä se aurinko muuten on??)
- ota rennosti ja nauti ulkoilmasta- älä lähde suorittamaan
- ota sykemittari kuitenkin mukaan- kulutetut kalorit motivoi seuraavalle lenkille

Ja kaikissa näissä pätee se treenin jälkeinen IHANA OLO!

keskiviikkona, maaliskuuta 23

Modifastkuurin tulos

Aamupaino oli tasan 85 kg. Eli pudotusta kahdessa viikossa -1,7 kg. Ihan jees, parempi kuin ei mitään ja pahin jumitus sai kyytiä. Nyt täytyy vaan tehdä uudet suunnitelmat, kun lähden tavoittelemaan ultimate-välitavoitettani eli 83 kiloa.
Välitavoite on siis se -10 kilon etappi, jonka haluan saavutta tässä kevään aikana.

Ajattelin jatkaa ainenkin viikon osittain Modifastilla, koska niitä vielä kaapista löytyy. Tarkoituksena on myös lisätä liikuntaa, kunhan pääsen tästä flunssasta eroon. Luulisin ihan noilla perusnikseillä karistavani noi kaksi kiloa, vaikka aikaa siihen saattaakin vierähtää.

Tällä Modifast kuurilla olisi varmasti saanut huimia tuloksia, jos sitä olisi kirjaimellisesti noudattanut. Voi tietysti olla, että nopeasti tiputetut kilot tulee myös nopeasti takaisin. Itselleni sopii rauhallisempi tahti ja olen ihan tyytyväinen tämän hetken tilanteeseeni: kokonaispudotus on jo -8 kiloa :)

tiistaina, maaliskuuta 22

Modifast kuuri on ohi!

Nyt on pari viikkoa paukuteltu osittain ateriankorvikkeilla. Tarkoitushan oli jaksaa pelkillä korvikkeilla, mutta jouduin kyllä soveltamaan. Suoraan sanottuna ei vaan ollut riittävästi selkärankaa. Huomen aamulla tsekkaan sitten painon ja lopulliset tulokset.

Flunssa jatkuu vaan. Tämä on sitkeää sorttia ja näyttää siltä, että toipumiseen menee ainenkin pari viikkoa. Tylsää ja harmillista. Tahtoisi jo treenaamaan!

perjantaina, maaliskuuta 18

Päivä 9 ja päivä 10

Aamupaino oli tänään 85,2 kg. Kova flunssa vaivaa ja kaikki liikunta on jäissä. Todella raivostuttavaa taistella koko ajan jonkun bakteerin, viruksen tai pöpön kanssa.
Mietiskelin hieman tavoitteita. Olisi huippua, jos ensi tiistaina painaisin 84, 7 kg eli kahden viikon tulos olisi 2 kg. Siitä olisi hyvä jatkaa. Käytännössä se takoittaa puolen kilon pudotusta 4 päivässä.
Pidemmällä aikavälillä tavoittelen sitä maagista -10 kiloa. Se tulee minulla vastaan 83 kilon kohdalla. Saa nähdä kuinka kauan joudun asian kanssa taistelemaan!

keskiviikkona, maaliskuuta 16

Päivä 7 ja päivä 8

Eilinen eli päivä nro 7 meni mässäillessä. Se oli tämän viikon herkkupäivä. Mässäilly tarkoittanee sitä, että söin ihan mitä halusin: sämpylöitä, lounaan ja herkkuna sipsejä. Täytyy myöntää, että omatunto alkoi kolkuttaa. Se on kuitenkin mennyttä ja edessä uusia, onnistuneempia päiviä.

Tänään on mennyt tasan viikko ateriankorvikkeilla höystettyä elämää. Aamupaino oli 85,6 kg. Pudotusta viikossa siis -1,1 kg. Tulos ei ole ihan toivottu, mutta se on miinusta ja se on oikea suunta. Jos ensi viikon aikana tulos on sama, niin onhan siinä kahdelle viikolle pari kiloa. Ei siis hötkyillä!

Aamulla heräsin siihen, että kurkkuni on kipeä ja se säteilee myös korvakivuksi. Nyt ei olisi aikaa sairastua, joten toivottavasti tämä menee päivän lepäilyillä ohitse.

Liikunnat ovat olleet tällä viikolla minimissä. Tänään piti ponkaista pumppiin, mutta tämä kurkkukipu teki päätöksen puolestani ja sekin jäi väliin.

Tänään koitan mennä melko tarkkaan korvikkeilla. Huomenna informoin sitten onnistuinko :)

maanantaina, maaliskuuta 14

Päivä 6

Pikapäivitys! En laita nyt aamupainoa eetteriin, koska yritän siirtyä vähän pidempiin punnitusväleihin. Jos vaikka oppisi käymään kerran viikossa vaa´alla. Keskiviikkona lupaan kuitenkin kertoa viikon tuloksen, silläkin uhalla että se on plussaa tai muuten vaan kehno tulos.

Tämän päivän syömiset on menneet hieman susille, koska nautiskelin tänään lounaan ja itse leivottuja sämpylöitä. Mutta ei hätää (koitan uskotella itselleni), ei tällä projektilla ole mitään tarkaa aikarajaa.

Kevättä (ja Bubbleroomin pakettia) odotellessa. Hauskaa viikkoa!

sunnuntaina, maaliskuuta 13

Päivä 5

Heissan!

Aamupaino oli 84,7 kg. Käytännössä siis uusi ennätys tässä painonpudotusprojektissani. Mukava ylläri :)
Tämä päivä on mennyt pikku askareita hoidellessa. Sisustin makuuhuonetta hieman keväisempään tyyliin. Raskaat ja tummat verhot saivat kyytiä ja tilalle laitoin kevyet, valkoiset verhot. Kummasti huone sai valoa ja uutta ilmettä.
Sen lisäksi tein pienen nettitilauksen Bubbleroomista. Yksi tilaamani vaatekappale oli rakkautta ensi silmäyksellä:

VILA Jean Hood Jacket

Eli tuollainen kevättakki lähti tilaukseen. En malta odottaa paketin saapumista.

Syömiset tänään...olen ihan kuurin mukaan syönyt tälle päivälle kaksi pussia, suklaan ja vaniljan. Ja ylimääräisenä herkkuna palasen pannaria (hyi minua). Mutta en jaksa stressata. Hyvinhän tämä ensimmäinen viikko on kuitenkin mennyt, koska paino on pudonnut sen kaksi kiloa.

Tunnin päästä ajattelin lähteä spinningiin tuulettamaan ajatuksia ja hieman lösähtänyttä oloani. Kropasta huomaa heti, kun liikunta on jäänyt vähemmälle. Tästä syystä varasin huomiseksikin spinden ja tiistaiksi pumpin. On saatava kroppaan vähän eloa, vaikka treenikiellossa olenkin ja alhaisilla kaloreillakin.

lauantaina, maaliskuuta 12

Päivä 4

Tänään aamupaino oli tasan 85 kg. Eli pientä tasaantumista on tapahtumassa.

Olosuhteiden pakosta (seli, seli) söin normaalin lounaan ja kevyen iltapalan. Ateriankorvikkeet saivat odotella huomista. Vapaapäivinä on niin paljon helpompi noudattaa tiukka linjaa, kun saa ihan vapaasti päättää milloin syö ja mitä syö. Huomenna siis palaan taasen ruotuun. Tosin tänään söin määrällisesti aika vähän, mutta kai se on repsahdus tuokin.

Mielihaluja on lähes kaikkeen mahdolliseen: pizzaan, sipseihin, jopa irtokarkkeihin (joita en yleensä edes himoitse). Näiden osalta olen pysynyt ruodussa.

Keskiviikkoaamuna selviää sitten viikon pudotus- tähän mennessä se on jo lähes kaksi kiloa, tavoitteeksi voisin asettaa kolme kiloa. Tuo olisikin hurja tulos. Mutta onhan tässä vielä kolme päivää aikaakin :) Heh. Onhan noita tavoitteita oltava...

perjantaina, maaliskuuta 11

Tiukka paikka

Kävin tänään shoppailemassa. No ei siinä mitään, mutta kun tuollaisessa kauppakeskuksessa on niin julmetusti ruokapaikkoja ja houkutuksia. Puhumattakaan ihanista tuoksuista, jotka suorastaan houkuttelee mäsötysten ääreen.

Ensimmäisenä vastaan tuli Kotipizzan ihanat juustoiset tuulahdukset. Olin hieman nälkäinenkin, joten pikaisesti mielessä kävi pikku pizzahetki. Sain jotenkin viestitettyä aivoista jaloille, että lompsikaa eteenpäin vaan. Näin Kotipizza oli sivuutettu.

Voittajafiilis muuttui pian taas henkien taistoksi. Edessä oli Subway. Kävin ajatusleikin ihanasta patongista majoneesilla ja muilla herkuilla. Onneksi se jäi ajatustasolle ja jatkoin matkaa.

Sitten edessäni avautui Hesburger. Paha, paha, siis todella paha homma. Ne superihanat tuoksut, rapeat ranskikset, ihanat hampparit, ja se majoneesi- aah :) Olen ns. entisessä elämässäni käynyt aina shoppailureissulla Hesessä. Se kuuluu niinkun kuvioon. Nyt se kuvio on näköjään muuttunut ja sanoin hyvästit sille hampurilaisbaarille.

Kotiin päin lähtiessäni oli vielä viimeinen koetus edessä. Nimittäin aina niin mahtavan ihana Arnolds muhkeine herkkuineen. Tapanani oli ennen ostaa kaksi sydämenmuotoista, kinuskipäälysteistä, vaniljatäytteistä muhkua matkaan ja syödä ne molemmat yksin. Tänään kävelin ohi. Jouduin kyllä toteamaan että tuoksu oli taivaallinen, mutta anteeksi Arnold- mä en enää halua sun donitseja.

Selvisin siis tyylipuhtaasti shoppailureissusta. Olen melkoisen ylpeä itsestäni. Tosin pakko myöntää, että läheltä liippasi.

Päivä 3

Aamupaino oli 84,9 kg!!! Ihan huikeaa. Liekö sitten nesteitä vai sitä itseään, mutta parissa päivässä on lähtenyt -1,8 kg. Alku näyttää lupaavalta :)

Energiaa on ihan mukavasti, vaikka vähillä kaloreilla mennään. Periaatteessa jaksan ihan hyvin kaikki perusjutut, kuten töissäkäynnin ja kotihommat. Treenaukseen ei energiaa ihan entiseen malliin riitä. Olen suosiolla jättänyt pumpit ja salitreenin tauolle. Jos jotain, niin kävelylenkkejä raittiissa ulkoilmassa. Jos oikein innostuu, niin saatanpa muutaman hölkkäaskeleenkin ottaa.

Olen kuitenkin päättänyt, että nyt nämä kaksi viikkoa panostan ensisijaisesti tähän kuuriin (kuulostaapa kamalalta tuo "kuuri") silläkin uhalla, että treeni jää vähemmälle. Haluan tämän jumin pois ja muutenkin pääkoppa kaipailee motivaation tueksi edes jotain tuloksia.

Eilen kokeilin uuden maun: suklaan. Maistui todella hyvälle, ihan jollekin suklaavanukkaalle. Onneksi jauheet on hyvänmakuisia, muuten tästä ei tulisi mitään. Jospa tänään uskaltaisi kokeilla jonkun lämpimän jauheen, esim. parsan.

Taas mielenkiinnolla jään odottelemaan huomisaamun tuloksia...

torstaina, maaliskuuta 10

Päivä 1 ja päivä 2

Eilinen oli ensimmäinen päivä ateriankorvikkeilla. Jaksoin hyvin iltaan asti, mutta sitten iski ihan tajuton nälkä. En saanut untakaan kunnolla, kun olo oli niin heikko. Ei kai ole tarkoitus itseään kiduttaakaan- joten söin lautasellisen riisipuuroa. Puuron voimalla sain nukuttua kunnon yöunet. Aloituspaino oli siis 86,7 kg.

Toisen päivän aamuna eli tänään paino oli tasan 86 kg. Olin ja olen hyvin iloinen ja yllättynytkin tuloksesta. Jes! Tänään vähän olosuhteiden pakosta ajauduin lounaalle. Muuten olen mennyt korvikkeilla.

Mielestäni nämä pari ensimmäistä päivää on sujuneet ihan hyvin. Toki olisi toivottavaa, että olisin pystynyt pärjäämään pelkillä korvikkeilla. Kalorit kuitenkin tippuu niin alas, että ehkä tälläinen pehmeä lasku on ihan hyväksyttävää. Kaloreitahan tässä tulee noin 800/ vrk.

Motivaatio on kodillaan ja innolla odotan huomista aamupainoa :)

keskiviikkona, maaliskuuta 9

Modifast-kuuri alkaa

Aloitin Liten GFG:n jälkeen. Maksoin 89 euroa ravinto- ja liikuntaohjeista. Jotenkin en vaan saanut kiinni Litestä, eikä motivaatio riittänyt sen noudattamiseen. Ehkä ruokavalio oli hieman liian monimutkainen minun makuuni, tai sitten ilmassa oli vaan taisteluväsymystä.

Tänään aloitin uuden tsempin Modifastin ateriankorvikkeilla. Paino on junnannut pitkään 86-87 kilon tietämillä. Toivon jaksavani kaksi viikkoa tällä tiukalla linjalla ja toivottavasti pääsen tuon pahimman jumituksen yli.

Ateriankorvikkeet ovat hyvän makuisia. Kaikkia en ole vielä maistanut, mutta vaniljasta ja kahvinmausta sekä karamellin makuisista patukoista on positiiviset kokemukset. Kahvi on ehkä hieman liian voimakkaan makuinen, mutta meni hyvin alas. Vanilja on suorastaan hyvän makuinen ja karamellipatukatkin ihan ok. Patukoissa on hieman protskupatukoillekin ominainen sivumaku (josta en hirveästi pidä). Mutta kaiken kaikkiaan yllättävän hyviä jauheita :)

Kaapista löytyy vielä suklaan maku sekä lämpöiset jauhot eli parsa ja peruna+ purjo (muistaakseni). Jännityksellä odotan noita lämpösiä seoksia.

Kuuriin kuuluu joko 4 pussia/ päivä tai 3 pussia ja 2 patukkaa/ päivä. Tänään otin 3 pussia ja patukat. Hieman on ollut nälkä pitkin päivää ja iltasyöpölle tekee tiukkaa katsella telkkaria pelkän vesipullon kanssa.

Ennen olisin tässä painon jumitusvaiheessa luovuttanut ja jättänyt leikin sikseen. Nyt olen jotenkin päässyt uuteen vaiheeseen laihduttamisessa, koska luovuttamisen sijaan kehitin uuden suunnitelman. Hyväksyin, että takapakkia tulee silloin tällöin. Mutta tein myös itselleni selväksi, että minulla on loppuelämä aikaa pudottaa painoa, kiire ei ole mihinkään, jokainen pudotettu kilo on askel parempaan suuntaan. Ei kaiken tarvitse tapahtua hetkessä.

Katsotaan, miten selkäranka kestää tämän tehokuurin ja pääsenkö jumituksesta yli. Todella toivon, että voin kertoa kahden viikon kuluttua hyviä uutisia!

maanantaina, maaliskuuta 7

Uudet suunnitelmat

Vihdoin ja viimein selätin vatsataudin. Paino oli aamulla 86,5 kg eli normalisoitunut. Vatsatauti sekoitti syömiset ja urheilut ihan totaalisesti ja nyt olisikin aika palata ruotuun.
Olen junnannut melko pitkään tässä painossa, joten ajattelin mennä viikon tai kaksi pelkillä ateriankorvikkeilla. Jos saisin tuollaisella "kuurilla" hieman lisäpotkua hyvin alkaneeseen, mutta paikalleen jämähtäneeseen painonpudotusprojektiini. En millään suostu nyt luovuttamaan, vaikka tuloksia ei aikoihin ole tullutkaan.
Liikuntapuolella joudun olosuhteiden pakosta pitämään hieman taukoa. En tietenkään kaikesta liikunnasta, mutta sydänkäpysestäni bodypumpista ja kovasta salitreenistä kylläkin. Palautan liikunnan elämääni siis pitkien kävely/ hölkkälenkkien muodossa. Parin viikon päästä saan palata salille ja normaaliin treenirytmiin.
Projektissani on ollut suvantovaihe, osittain omasta halusta ja osittain lääkärisedän käskystä. Mielestäni tälläisessä pitkässä projektissa on tärkeää pitää ns. huilitaukoja välillä. Ei kroppa ja etenkään mieli jaksa jatkuvaa laihduttamista tai kovaa treenaamista. Huilitauolla sitten keräillään voimia ja uutta motivaatiota- ja kokeillaan, miten se painonhallinta onnistuu!

tiistaina, maaliskuuta 1

Armoton vatsatauti

Hellurei sohvan pohjalta!

Blogihiljaisuus johtunee todella rajusta vatsataudista. Olen kolmatta päivää vuoteen (lue:sohvan) omana. Olen tehnyt aivan uudenlaista tuttavuutta rakkaan wc-pönttöni kanssa, joka onkin osoittautunut kelpo kaveriksi viime päivinä.
Paino on tippunut melkein kolme kiloa taudin myötä, mutta pianhan ne kilot tulee takaisin. En siis näitä "huippulukemia" kirjaile mihinkään ylös.
Inbody-mittauksen tulos näytti omituisia asioita, jotka tosin varmaan liittyvät tähän nesteenpoistokuuriin: nesteitä oli lähtenyt 4 kiloa (vai litraa?), rasvaprosentti oli noussut 4%, lihasmassaa oli kadonnut 3 kiloa jne...Eli tyhmempikin voi vetää tuosta johtopäätöksen, että nesteitä nuo pudonneet kilot on vaan.
Luonnollisesti treenaaminenkin on jäänyt sohvan ja vessan välisen pikamatkan ravaamiseen (tosin sitä on tehty paljon).
Tsemppiä muille saman taudin kourissa oleville!